Känner ni till den psykologiska termen ”The endowment effect”?

Känner ni till den psykologiska termen ”The endowment effect”?

Uttrycket myntades av nobelpristagaren Richard Thaler 
Blir en pryl värd mer för dig när du har den i din ägo än innan du hade den? Den forskning som Thaler med andra har bedrivit visar att svaret ofta är ja. Effekten heter "the endowment effect"; den har nog aldrig fått ett vettigt svenskt namn. 
 
The endowment effekt är beskrivningen av ett beteende som kan förbrylla, men den psykologiska förklaringen är hur man som människa fungerar när man kopplar emotionella eller symboliska känslor till något man äger. Samt känslan av eventuell förlust om man blir av med eller säljer sin ägodel. 
 
I det klassiska experimentet för att demonstrera effekten gavs människor en relativt meningslös pryl, som en mugg, som de kort därefter hade möjlighet att sälja. I genomsnitt ville folk ha sju dollar för att skiljas från muggen. Andra hade i stället möjlighet att köpa muggarna, men de ville i genomsnitt bara betala tre dollar. Muggen hade ökat i upplevt värde hos de som hade den, bara av att vara i deras ägo. 
 
Detta fenomen upplever vi som sysslar med att sälja second hand på kommission väldigt ofta. Speciellt då vi har valt att ha ett tillvägagångssätt där vi kommer överens med inlämnande kund om försäljningspris av varan. Det händer faktiskt ibland att vi helt sonika får be kunden att sälja sin vara själv. 
30 december, 2021 — Maria K
Taggar: sälja