Second hand Modecirkeln

Varför bry sig om sitt eget klimatavtryck?

Häromdagen hörde jag en konversation mellan två damer i butiken. 
”Jag köper hellre nytt än att betala för second hand, om det inte är loppispriser”.
Hm….
Tror hon att kostnaden för ett loppisbord är liknande som att hyra butikslokal och köpa butiksinredning samt belysning? -Kassasystem, bankavgifter, försäkringar, etc? 
Bryr sig denna dam om att minska sin egen klimatpåverkan? Förmodligen inte. 
Bryr sig denna dam om att stödja en småföretagare som arbetar 7 dagar i veckan med att sälja andras kläder med obefintlig vinst, för miljön? Definitivt inte. 
Denna inställning och attityd är väldigt vanlig bland många svenskar. (Danskar däremot, har fattat grejen för länge sedan).
 Och det är verkligen tragiskt att så många inte kommit längre mentalt, och att empatin är så låg. Att man inte ser helheten
Man är generellt väldigt PK och SÄGER att man bryr sig om miljö och hållbarhet, men i verkligheten så är det bara tomma ord för att framstå som god och duktig. Detta visar även flera rapporter och statistik. 
Tack gode gud att det fortfarande finns några underbara, omtänksamma medmänniskor som fortfarande har omtanke och empati inom sig. Och framförallt förstår och vill påverka sitt eget klimatavtryck.
16 januari, 2022 — Maria K
Taggar: Second han
Känner ni till den psykologiska termen ”The endowment effect”?

Känner ni till den psykologiska termen ”The endowment effect”?

Uttrycket myntades av nobelpristagaren Richard Thaler 
Blir en pryl värd mer för dig när du har den i din ägo än innan du hade den? Den forskning som Thaler med andra har bedrivit visar att svaret ofta är ja. Effekten heter "the endowment effect"; den har nog aldrig fått ett vettigt svenskt namn. 
 
The endowment effekt är beskrivningen av ett beteende som kan förbrylla, men den psykologiska förklaringen är hur man som människa fungerar när man kopplar emotionella eller symboliska känslor till något man äger. Samt känslan av eventuell förlust om man blir av med eller säljer sin ägodel. 
 
I det klassiska experimentet för att demonstrera effekten gavs människor en relativt meningslös pryl, som en mugg, som de kort därefter hade möjlighet att sälja. I genomsnitt ville folk ha sju dollar för att skiljas från muggen. Andra hade i stället möjlighet att köpa muggarna, men de ville i genomsnitt bara betala tre dollar. Muggen hade ökat i upplevt värde hos de som hade den, bara av att vara i deras ägo. 
 
Detta fenomen upplever vi som sysslar med att sälja second hand på kommission väldigt ofta. Speciellt då vi har valt att ha ett tillvägagångssätt där vi kommer överens med inlämnande kund om försäljningspris av varan. Det händer faktiskt ibland att vi helt sonika får be kunden att sälja sin vara själv. 
30 december, 2021 — Maria K
Taggar: sälja
Vår trogna butikstelefon

Vår trogna butikstelefon

Vi har en trogen trotjänare till butikstelefon.
Det är en Nokia knapptelefon.

Håller i ur och skur, och är icke stöldbegärlig. 
Men problem uppstår när bilder eller sms skickas till oss på den telefonen. Av förklarliga skäl. 
Rent krasst tar det ungefär en kvart att skriva ett SMS på några ord. 😂

Och bilder går sällan att ta emot alls.

Den kanal i socialmedia där vi är ständigt uppkopplade är på Instagram. 

Så vill man ha snabba svar, är det dit man bör vända sig. 
tjing!

07 december, 2021 — Maria K
Taggar: kontakt
Slow fashion

Slow fashion

Slow Fashion - second hand i första hand
06 december, 2021 — Maria K
Webbshoppen på underhåll

Webbshoppen på underhåll

Webbshoppen håller på att fixas till, under tiden som vår pop-up butik på Väla i Helsingborg kommer iordning. 
Snart är den i sin ordning igen. 

 

20 november, 2021 — Maria K
Circular Monday 22 November öppnar vi på Väla

Circular Monday 22 November öppnar vi på Väla

Då är det officiellt, vi öppnar en pop-up på Väla i Helsingborg! 
Det ska verkligen bli jätteroligt!
Och jag ser verkligen fram emot att få träffa alla våra fina kunder igen, jag har saknat er. 🥰

Och som nämnts tidigare, så har vi ändrat våra inlämningsregler. För att kunna ta hand om er på bästa sätt, så behöver ni boka tid per telefon eller via besök i butiken. 

Vi syns på Väla i Helsingborg vid ingång 5. 

 

18 november, 2021 — Maria K
Pop-up butik Helsingborg

Snart öppnar vi en pop-up i Helsingborg!

Ni kanske undrar varför det varit ganska tyst från oss. Nu kan vi berätta att en del har pågått bakom kulisserna. 
Vi saknar verkligen att ha en fysisk butik, och kontakten med våra underbara kunder. 
Snart kommer mer information om var och när. 

Vi kommer även att ändra rutinerna för inlämning. För att hinna med och hantera det på bästa sätt, så kommer alla som vill lämna in att behöva boka tid i förväg. Antingen via telefon eller genom besök på plats. 

Vi hörs och syns snart igen! 

14 november, 2021 — Maria K
Vi jobbar på att komma igång med webbshoppen

Vi jobbar på att komma igång med webbshoppen

Snart! Håll ut!

Vi jobbar på att få iordning vår webbshop. 
Successivt så kommer fler produkter att hittas här. 
Det tar sin lilla tid. 
Men målet är att allt ska vara klart till siste oktober 2021. 
Vi kommer att rikta om vårt fokus på ett trendigt sortiment, med huvudsakligen märkesvaror. 

07 augusti, 2021 — Maria Kinana